1.   muzak zn. 'zachte achtergrondmuziek'
categorie:
leenwoord, bedenker bekend, verkorting
Nnl. muzak 'achtergrondmuziek' in Muzak: werking, functies en invloeden [1981; Celis], 'onbestemde achtergrondmuziek in liften, lounges, restaurants, wachtkamers e.d.' in de muzak deint al bijna onopgemerkt voorbij [1982; Reinsma 1984].
Ontleend aan Amerikaans-Engels muzak 'achtergrondmuziek'. De merknaam Muzak is bedacht door George O. Squier (1863-1934), een hoge Amerikaanse militair bij de verbindingstroepen, die ook veel wetenschappelijk onderzoek deed op het gebied van elektriciteit en radio. In 1922 stichtte hij Wired Radio, een dienst die via geluidsbedrading muziek van grammofoonplaten overbracht naar werkplaatsen, om de arbeiders tot betere productie te stimuleren. In 1934 bedacht hij voor dit nog steeds bestaande bedrijf de naam Muzak, gevormd uit de eerste letters van music 'muziek', zie muziek, en de laatste letters van Kodak, een merknaam die hij zeer treffend vond. Kodak is bedacht door George Eastman in 1888 en door hem uitgelegd als een klanknabootsing van het geluid van de sluiter van een camera.
De merknaam Muzak werd al snel bij overdracht gebruikt voor de achtergrondmuziek zelf en daarna vooral voor het type muziek met zeer simpele arrangementen dat gebruikt wordt als muzikaal behang om productie te verhogen of winkelend publiek tot meer aankopen te stimuleren; het woord heeft inmiddels tamelijk negatieve connotaties.
Literatuur: Frieda Celis (1981), Muzak: werking, functies en invloeden van "wetenschappelijk" geprogrammeerde muziek in sociale organisaties, afstudeerscriptie Gent
Fries: muzak


  naar boven